6. ročník

Matematika - vyučující Dan Raffl

Vítejte na stránce s informacemi ohledně hodin matematiky v 6. třídě. Na úvod pár citátů:

  • „Matematika je nejsnazší studium. Je pouze chybou lidí, že málo přemýšlejí.“ —  Jindra Petáková
  • „Matematik je slepý člověk v temné místnosti hledající černou kočku, která tam není.“ —  Charles Darwin
  • „Nedělejte si starosti ohledně vašich potíží v matematice. Můžu vás ujistit, že ty moje jsou stále větší.“ —  Albert Einstein

Matematika se občas může zdát složitá, ale pamatujte, že to není víc než hadánky přepsané do řeči čísel :) 

 V případě jakýchkoliv dotazů mě můžete kontaktovat na emailové adrese dan.raffl@elijas.cz

 

Základní informace - druhy známkování:

  • známkovaný domácí úkol (váha 30%) = známkovaný DÚ - známkovaný domácí úkol, který budu opravovat
  • malá písemka (váha 30%) = MP - krátká písemná práce (max. 10 minut) na procvičení
  • velká písemka (váha 50%) = VP - delší písemka na důkladnější testování pochopení probraného učiva
  • čtvrtletní práce (váha 100%) = ČP - velká hodinová písemka na konci každého čtvrtlet

Základní informace - hodnocení aktivity:

- plusy a černé tečky - za dobrou/špatnou aktivitu v hodině

- na konci klasifikačního období mohou vaše plusy a černé tečky ovlivnit známku  

 

Každý týden budeme psát ve čtvrtek písemku (pokud nebude řečeno jinak).

Aktuální 

Zde se zobrazují aktuální zadání písemek, domácích úkolů a další aktuální informace.

 

-  aktuální téma (co už umíme) - Dělitelnost přirozených čísel

  • víme, co je to násobek a dělitel
  • víme, co je prvočíslo a číslo složené
  • známe znaky dělitelnosti 10, 5, 2, 3, 6, 9, 4 a pár speciálních (8,12,15,20,30,...)

 

 Práce v období dočasného zrušení školní docházky

Zde bude vidět vždy práce, které budou zrovna aktuální pro toto období.

 

- Obecné pokyny pro odevzdávání 

  • Každá série úloh má termín odevzdání
  • Úlohy posílejte nafocené NEROZMAZANÉ a úlohy pište ČITELNĚ
  • Úlohy posílejte na můj email (viz výše), do předmětu dejte: ČísloSérie VasePrijimeni (např.  pro první úlohy: 1 Raffl)
  • Kontrolovat budu: správnost, zapsání výpočtu, přehlednost sešitu (značení úloh, atd.)
  • Úlohy pište do Vašeho školního sešitu (jako byste si dělali poznámky z hodiny)
  • Když Vám něco nepůjde nebo se chcete zeptat - prosím napište mi :) odpovím brzy! 

 

Série 1 - do 13.3. 13:00

  - 164/1, 165/2, 165/3 (stačí úhloměrem), 165/4 (stačí jeden od každého "druhu") 

  - 165/5 (napište, kde se cca nachází na Zemi), 165/6a-f, 165/7, 165/8, 166/9

  - řešení série 1 : v dokumentech pod názvem "serie1_ukazkove_reseni.pdf" (CHYBA: v cv. 6b) je poslední úhel samozřejmě 50 stupňů)

 

 Série 2 - do neděle 22.3. (včetně)

 - cílem je naučit se, pochopit, zapsat si a procvičit kapitolu 6.4. - jen kružnici opsanou (str. 166)

 - nejdříve si zapište kružnici opsanou jako bych vám ji vysvětloval na tabuli a pochopte, co to je (pomocná úloha v učebnici vám pomůže)

 - zápis by měl obsahovat: nadpis, myšlenku/y, postup rýsování, příklad (zkuste napodobit jiná témata a jak je máte zapsané podle tabule) a hlavně ať se vám líbí, takže doporučuji použít pastelky, fixy atd.

 - udělejte všechny příklady na kružnici opsanou (167/1 (to je součástí zápisu), 167/2, 167/3, 167/4)

 - potom si procvičte to, co už umíme: 179/2, 179/3, 180/4 a je to hotovo :)

 - řešení série 2 : v dokumentech pod názvem "serie2_ukazkove_reseni.pdf"

 

Série 3 - do neděle 29.3. (včetně)

- cíl je udělat to stejné jako v Sérii 2, ale pro kružnici vepsanou

- takže nejdřív si téma zapsat (nadpis, myšlenka, náčrt, jak to vypadá, postup, jak se to dělá)

- pak si udělat příklady: 168/5 (to je součástí zápisu), 169/6a,b, 169/9, 169/10

- nakonec dva příklady na opakování: 180/9, 180/11

řešení série 3 : v dokumentech pod názvem "serie3_ukazkove_reseni.pdf"

 

Série 4 - do neděle 5.4. (včetně)

- cílem je naučit se, pochopit, zapsat si a procvičit kapitolu 6.5 - Těžnice a těžiště (str.169)

- nejdříve si opět téma chceme zapsat (nadpis, 2 myšlenky na str. 170, jak se to značí - to pod první myšlenkou)

- pak udělat celou úlohu 170/2

- 171/3 - vyfoťte mi, jak balancujete trojúhelník na prstě (doporučuji tvrdší papír)

- 171/7 - rozmyslete si dobře odpověď a ZDŮVODNĚTE ji

- následně si otočte na stranu 172 a to si zapište jako myšlenku - "Těžiště  rozdělí každou ... "

- nakonec udělejte cvičení 172/9,10 a máte hotovo :)

řešení série 4 : v dokumentech pod názvem "serie4_ukazkove_reseni.pdf"

 

 

Série 5 - do středy 8.4. (včetně)

- cílem je odpovědět na  otázky  v dokumnetu "serie5_otazky.pdf"

- otázky a odpovědi (i se značením 1-6) si napište (nebo vytiskněte a pak vlepte )do sešitu 

- vyfoťte mi vaše odpovědi v sešitě a pošlete klasicky emailem 

- do emailu také prosím napište, jak hodnotíte online výuku přes Discord - budu rád za jakýkoliv názor

- řešené série 5: v dokumentech pod názvem "serie5_ukazkove_reseni.pdf"

 

Série 6 - do neděle 19.4. (včetně)

- naučíme se, co je to výška trojúhelníka (str. 172)

- musíme udělat opět zápis do sešitu - nadpis, myšlenka na str. 172 dole - "Výška trojúhelníka je ..." a nakonec trojúhelník na straně 173 nahoře s popisem značení

- myšlenku na straně 173 dole si NEPIŠTE

- potom udělejte 173/2 stačí jen ABC a KLM (poslední XYZ nedělejte) a nemusíte odpovídat na otázku - chci jen narýsovat výšky

- 174/3,4,5,6,7 - u každého cvičení zdůvodněte krátce svoji odpověď 

- to znamená např. u 174/3 napište úhel u vrcholu B je tolik, protože a nějaký argument

řešené série 6: v dokumentech pod názvem "serie6_ukazkove_reseni.pdf"

 

Série 7 - do neděle 26.4. (včetně)

- téma tohoto týdne bude střední příčka trojúhelníka (str. 174)

- nejdříve zápis - nadpis, obrázek na straně 175 nahoře (jen načrtnout), pak myšlenka: "střední příčka trojúhelníka je úsečka ... " a nakonec modrá myšlenka

- 175/3, 175/4, 175/5 - opět s krátkým výpočtem/odůvodněním

- 175/6, 176/7

- klasicky pošlete fotky se všemi cvičeními v sešitě (už to nebudu příště ani psát)

řešení série 7 : v dokumentech pod názvem "serie7_ukazkove_reseni.pdf"

 

Série 8 - do neděle 3.5. (včetně)

- poslední trojúhelníkové téma - Souměrné trojúhelníky (str. 176)

- opět uděláme zápis: nadpis a pak 5 modrých myšlenek

- následně 177/7, potom 177/4, 177/5, 177/6 (záměrně v tomhle pořadí)

- nakonec 178/9, 178/11, 179/13

řešení série 8 : v dokumentech pod názvem "serie8_ukazkove_reseni.pdf"

 

Série 9 - do neděle 10.5. (včetně)

- máte celkem tři speciální úkoly:

  1. najít 3 trojúhelníky v reálném životě, vyfotit je a zařadit je podle velikosti vnitřních úhlů a podle délky stran 
  2. poslat mi 5 otázek, čemu nerozumíte ohledně tématu trojúhelník
  3. doplnit vše, co vám chybělo z minulých týdnů (to mi nemusíte posílat, pokud jsem to po vás nechtěl)

- nezapomeňte, že 8.5. je státní svátek a odpočiňte si :)

 

Série 10 - do neděle 17.5.(včetně)

- jsme ve fázi opakování celého tématu trojúhelník

- zadání příkladů najdete v dokumentech pod názvem "serie10_zadani.pdf"

- pokud vám to nepůjde stáhnout neb otevřít, napište a poradím

řešení série 10 : v dokumentech pod názvem "serie10_ukazkove_reseni.pdf"

 

Série 11 - do neděle  24.5. (včetně)

- budeme probírat nové téma - Dělitelnost přirozených čísel

1. online hodina:

- zápis - velký nadpis dělitelnost přirozených čísel, myšlenka: "nelze dělit nulou, menší nadpis násobek, vypsat násobky 5 jako příklad (str.131)

- 132/2,3,4,5,7, 133/8

2. online hodina:

- zápis - menší nadpis viz str. 134 (tj. Dělitel, prvočíslo, číslo složené), 4 modré myšlenky (viz str. 134 a 135)

- nahoře  na straně 134 jsou dvě návodné úlohy psané kurzívou - ty si vyřešte

- 134/1, 134/2, 135/5+ napsat, zdali je číslo složené, či prvočísla

Opakovací příklady:

- 133/9, 133/10, 135/4, 135/6a-f, 135/7

řešení opakovacích příkladů z série 11 : v dokumentech pod názvem "serie11_odpovedi.pdf"

 

Série 12 - do neděle 31.5. (včetně)

- budeme probírat první znaky dělitelnosti (str.  136)

1. online hodina 

- zápis - mininadpis "Dělitelnost deseti", modrá myšlenka na str 136 + příklady

- 136/1-5

2. online hodina

- zápis - mininadpis "Dělitelnost pěti", modrá myšlenka na str 137 + příklady

- 137/1,2,3,5

- 138/6,7

 

Série 13 - do neděle 7.6. (včetně)

- téma jsou znaky dělitelnosti dvěma a třemi

1. online hodina 

- návodný příklad (str. 138) - kurzívou pod nadpisem

- zápis - mininadpis "Dělitelnost dvěma", modrá myšlenka na str 138+ příklady, 139 - opsat tabulku nahoře

- 138/1, 139/3, 4, 5, 6

2. online hodina

- návodný příklad (str. 140) - kurzívou pod nadpisem

- zápis - mininadpis "Dělitelnost třemi", modrá myšlenka na str 140+ příklady

- 141/1 - 6

 

Série 14 - do neděle 14.6. (včetně)

téma je dělitelnost šesti a devíti

1. online hodina

- opakovací příklady v dokumentu: "serie14_opakovaci_priklady"

- návodný příklad 141/1

- zápis: mininadpis "Dělitelnost šesti" + modrá myšlenka na str. 142 + příklady

- 142/2,3,4

2. online hodina 

- návodný příklad 142/1 + doprovodný úkol nahoře str. 143 ("Je některé z nich ...")

- zápis: mininadpis "Dělitelnost devíti" + modrá myšlenka na str. 143 + příklady

- 143/3, 4 , 5

 

Série 15 - do neděle 21.6. !!!! (včetně)

- téma je dělitelnost čtyřmi a další znaky dělitelnosti

1. online hodina

- návodný příklad 144/1

- zápis: mininadpis "Dělitelnost čtyřmi" + modrá myšlenka na str. 144 + příklady

- 144/2,3 a 145/4

2. online hodina

- je potřeba pracovat s dokumentem s názvem: "serie15_dalsi_delitelnost.pdf"

- do sešitu si zapište myšlenky a následně vypočítejte příklady 1-4

Archiv

Zde se zobrazují starší informace v případě, že by bylo nutné si věci zpětně dohledat.

 

- 2.10. - do dokumentů jsem přidal dokument na procvičení rovnic s neznámou

3.10. MP -  počítání rovnic s neznámou (budou tam 2 rovnice, jedna lehčí, druhá trošičku obtížnější)

- 11.9. - do dokumentů jsem přidal malý dokument k dobrovolnému procvičení zaokrouhlování desetinných čísel

 - 12.9. MP - porovnávání desetinných čísel

- 18.9. - do dokumentů jsem přidal vzorovou písemku druhého testu se správnými výsledky 

19.9. MP - početní operace s desetinnými čísly: zaokrouhlování, sčítání/odčítání zpaměti/pod sebou,  dělení a násobení

známkovaný  do 25.9. (posunuto do 30.9.) -  počítání rovnic s neznámou

  •  do dokumentu jsem přidal soubor o rovnicích s neznámou s názvem pracovnilist_rovnicesneznamou
  •  otevřete si pokud možno prezentaci (.pptx), kdo by to nemohl otevřít, může použít soubor s .pdf na konci 
  •  v něm jsou postupně označené úlohy označené DÚ (celkem 7) , které chci, abyste vyřešili do sešitu na domácí úkoly
  •  prosím vás, abyste si našli čas a řídili se instrukcemi na začátku pracovního listu 
  •  garantuji vám, že pokud tomu dáte čas a látku pochopíte, tak to už nikdy nikdy nezapomenete :) 

- 9.10. - do dokumentů jsem přidal řešení prvního testu z rovnic

10.10. MP - rovnice s neznámou a desetinnými čísly 

- 17.10 - nepíšeme písemku

- 17.10. neznámkovaný DÚ - slovní úlohy příklady z hodiny, popř. viz slovni ulohy - strategie_priklady.pdf 

- dobrovolný známkovaný  do 21.9.- opakování 2.10 str. 84 a 85, tedy 84/1,2,3 a 85/4,5,6,7,8,9,10

- 23.10 ČVRTLETNÍ PRÁCE - téma : Desetinná čísla

           - sčítání, odčítání, dělení, násobení, počítání delších výrazů ( různé operace a závorky)

           - porovávání, zaokrouhlování, slovní úlohy, převod jednotek, číselná osa, rovnice s neznámou

           - ukázková písemka - v pondělí na hodině

 na pondělí 18.11. - vytisknout si a nalepit/přepsat do sešitu pojmy z RovinnaGeometrie_SlovnikPojmu.pdf (viz Dokumenty)   

18.11. MP -  krátká písemka na pojmy z rovinné geometrie ( typ otázek: nakresli, popiš, vysvětli pojem )

 - 25.11. MP - !!!! (přesun ze čtvr) přenesení úhlu + převod (přepis) jednotek velikosti úhlu (viz. např. učebnice 97/10)

- 5.12. MP - názvosloví úhlů (ostrý, tupý, konvexní, nekonvexní, plný, přímý, pravý, ramena úhlu, ...)

-11.12. - do dokumentů s názvem "Uhel_procivovani.pdf" jsem přidal některé příklady k testu na 12.12. (není tam geometrické sčítání a odčítání úhlu, to si prosím zopakujte ze sešitu nebo vašich zápisků)

12.12. VP - vše, co bychom měli umět o úhlech

        - názvosloví úhlů (ostrý, tupý, konvexní, nekonvexní, plný, přímý, pravý, ramena úhlu, ...)

        - rýsování - narýsovat úhel o dané velikosti, přenést úhel na dané místo, sečíst/odečíst dva úhly

        - sečíst/odčíst od sebe dva úhly (početně), převod velikosti úhlu

 - 9.1. MP - dopočítávání úhlů z obrázku, pojmenování dvojice úhlů

 - známkovaný DÚ na 9.1.- učebnice 110/1-6

20.1. ČVRTLETNÍ PRÁCE - úhel       

   - názvosloví úhlů (ostrý, tupý, konvexní, nekonvexní, plný, přímý, pravý, ramena úhlu, ...)

   - dvojice úhlů (vrcholové,vedlejší,souhlasné, střídavé)

   - rýsování - narýsovat úhel o dané velikosti, přenést úhel na dané místo, sečíst/odečíst dva úhly,    sestrojit osu

   - sečíst/odčíst od sebe dva úhly (početně), převod velikosti úhlu

   - dopočítávání velikostí v obrázku 

 

6.2. VP( posunuto na 10.2.) - Osová souměrnost

             - v učebnici strany 116 - 130 

             - výukový text nevytvořím, protože by vypadal špatně a učebnice poskytuje spoustu hezkých obrázků

             - našel jsem aspoň nějaký další hezký učební materiál (pro zájemce) :http://zsjpesaty.cz/Sablony/inovace%20M/Inovace%20-%20M%20%C4%8Ce/M%206%20Prezentace%20OS/OSOV%C3%81%20SOUM%C4%9ARNOST.pdf 

             - pokud něčemu nerozumíte, tak mi napište email a pokusím se co nejdříve odpovědět 

             - vzhledem k velké absenci a obsáhlosti tématu musí vyjímečně test psát každý

 

Přehled témat a co už umíme (od pozdnějších témat)

téma  - Osová souměrnost 

  • chápat, jak funguje osová souměrnost obecně
  • najít osy obrazce, rozhodnout, zda je, či není osově souměrný
  • zkonstruovat obraz vzoru libovolného geometrického útvaru
  • práce se čtvercovou sítí
  • zrcadlení a rovinná souměrnost

téma - Trojúhelník 

  • dopočítávání vnitřních a vnějších úhlů
  • trojúhelníková nerovnost - může/nemůže existovat trojúhelník
  • druhy trojúhelníku podle vniřních úhlů - ostroúhlý, pravoúhlý, tupoúhlý
  • druhy trojúhelníku podle stran - obecný, rovnoramenný, rovnostranný
  • narýsovat kružnici opsanou
  • narýsovat kružnici vepsanou
  • najít těžiště a znát vlastnosti těžnic 
  • narýsovat výšky trojúhelníku
  • narýsovat střední příčky a znát jejich vlastnosti
  • znát vlastnosti osově souměrných trojúhelníků

Dokumenty

Zde budu přidávat užitečné dokumenty.

Přiložené soubory: