Experimenty v hodině fyziky (23. 2. 2022)

Jsme 7. A. a v tomto článku bychom se s Vámi rádi podělili o naše zážitky z hodin fyziky, kdy jsme si připravili experimenty pro druhou a třetí třídu. Ve středu ráno po zazvonění jsme se sešli v přírodopisné učebně a vzájemně jsme se představili. Po krátkém zamyšlení jsme se mohli pustit do práce. My sedmáci jsme se přemístili k našim pokusům a dokončili jsme poslední přípravy. Vytvořili jsme tři stanoviště, na kterých probíhaly tři nezávislé pokusy. Naši mladší spolužáci se také rozdělili do tří týmů tak, aby se mohli na stanovištích prostřídat.

V prvním pokusu jsme napodobovali levitaci malého předmětu. Připravili jsme si dvě nádoby se sladkou a slanou vodou. Do velké nádoby jsme nalili nejprve slanou vodu a pak jsme pomalu a opatrně přilévali sladkou vodu. Jako levitující předmět nám posloužila gumová zátka omotaná kouskem drátu. Po vhození špuntu do nádoby špunt klesal dolů, ale jakoby kouzlem se zastavil asi v polovině nádoby a zdánlivě levitoval. Vysvětlení je jednoduché. Slaná voda je hustší a zůstala v dolní polovině nádoby, zatímco sladká voda zůstala nahoře. Gumová zátka byla drátem vyvážená tak, aby ve sladké vodě šla ke dnu a ve slané plavala. Díky tomu klesala v první půlce nádoby dolů a při vstupu do druhé poloviny se zastavila. Dětem se kouzlo líbilo a byly rády, že jim někdo vysvětlil, jak kouzlo funguje.

Ve druhém pokusu jsme si vyráběli potápěče. Vzali jsme si papírové brčko a delší konec jsme ustřihli tak, aby byl stejně dlouhý jako krátký konec. Vznikl tak útvar připomínající převrácené U. Na oba konce brčka jsme připevnili kancelářskou sponku a potápěč byl na světě. Hned jsme ho otestovali ve vodě a zjistili jsme, že plave na hladině. Pak jsme potápěče přemístili do PET lahve naplněné vodou a uzavřeli ji. Po zmáčknutí lahve se potápěč začal potápět. Tento jednoduchý a zábavný pokus si děti s nadšením vyzkoušely samy. Navíc zjistily, že mnoho fyzikálních experimentů si mohou vyzkoušet i doma. A proč se vlastně potápěč potopí po stlačení lahve? Potápěč plave díky vzduchové bublině v brčku a po stlačení PET lahve se stlačí i bublina v brčku. Stlačená bublina již nenadnáší potápěče dostatečně a ten klesá ke dnu.

Ve třetím pokusu jsme si vyrobili malou duhu ve sklenici. Princip je podobný prvnímu pokusu. Slaná voda zůstává v dolní části nádoby a sladká nahoře. Dokonce můžeme smíchat slanou a sladkou vodu a vytvořit třetí vrstvu uprostřed. Hlavním trikem tohoto pokusu je obarvit každý druh vody jinou barvou. V nádobě se tak vytvoří různě barevné vrstvy, které připomínají duhu. I tento pokus děti zaujal a pozorně duhu zkoumaly.

Toto setkání se nám všem líbilo. Děti si vyzkoušely fyzikální experimenty, i když se fyziku budou učit až za pár let. My jsme si vyzkoušeli připravit experimenty, předvést je před publikem a ještě je co nejjednodušeji dětem vysvětlit. Děkujeme, že jste přišli a těšíme se na příští setkání.

Sedmáci (článek vypracovala Milena Malínská)